Belső öko-kommunikáció - Hatékony eszköz, vagy kényszerű mostohagyermek?2014. 04. 16., Szerda Tegyük fel, hogy vállalatunk jelentős ráfordításokat áldoz környezettudatos eljárásokra. Teszi ezt a termelésirányításban, a hulladékgazdálkodásban, a társadalmi felelősségvállalás területein. Mindeközben alapvető hibát véthetünk, ha csupán kifelé vetítünk magunkról jó képet, mialatt dolgozóink – tájékoztatás vagy saját motiváció híján – csak ellenőrzés hatására, esetleg termelésirányítási, technológiai kényszerből végzik el az ehhez kapcsolódó feladatokat.
A belső környezetvédelmi kommunikáció (vagyis öko-kommunikáció) sajátos területe az ipari szak-kommunikációnak. Az ipari kommunikáció legtöbbször tényadatot, utasítást, technológiai sort közöl, érzelmi hatást kiváltó funkciója gyakorlatilag elhanyagolható.
Az öko-kommunikáció azonban teljesen eltér ettől. Fő célja épp a motiváció.
Miért is lényeges ez?
Napjainkban a vállalatok sokszor hatalmas összegeket áldoznak az öko-kommunikációra, módszertana azonban még kiforratlan, újabb és újabb utakat keresnek a megfelelő hatékonyság eléréséhez. Érthető, hiszen a tét is nagy. A környezetvédelmi kommunikáció nemcsak a vállalat megítélésére van hatással, de – ahogy korábbi írásunkban bemutattuk – az elkötelezettség növelése révén a tényleges teljesítményre is.
Fontos kiemelni a működés biztonságára, a kockázatok csökkentésére gyakorolt hatását is. Elég egyetlen hibás dolgozói döntéssor, egyetlen felülbírált vagy „feleslegesnek ítélt” technológiai utasítás be nem tartása és máris jelentős kár keletkezhet a környezetben, a maga – akár több tízmillió forintos – helyreállítási költségeivel, s természetesen a hozzájuk kapcsolódó, rendkívül szigorú bírságokkal.
A működés biztonságának növelése és az eredményesség érdekében kiemelten fontos tehát a motiváció. A környezetvédelmi kommunikáció elsődleges célja pedig éppen ezért a motiváltság növelése.
A legfontosabb közlési célok: Mit teszünk? Miért tesszük? Mit értünk el idáig?
Ma általánosságban elfogadott tény, hogy a legalapvetőbb kommunikációs cél a belső vállalati törekvések és az ezekhez vezető okok közlése kell hogy legyen.
Fontos, hogy a vállalati öko-kommunikáció egyszerű, jól átlátható szakmai érvek mentén történjen, melynek segítségével bármely dolgozó felmérheti, megfelelően azonosul-e az adott céllal, tesz-e azok megvalósításáért. Fontos az ösztönzés is. Enélkül a folyamat megbicsaklik, olyan töréseket szenved, amelyeket csak az ellenőrzési folyamatok szigorításával javíthatunk – az ehhez szükséges ráfordítások (idő és energia) növelésével.
Pontos elvárások és motiváció hiányában kis figyelmetlenség vagy érdektelenség is elegendő, hogy meghiúsuljon a kitűzött cél.
Legyen egyértelműen megfogalmazott célkitűzésünk, s az adott technológiai környezethez illeszkedő a kommunikációs felület! A „Mentsük meg a jegesmedvét!, Vigyázzunk az óriás pandára!” némiképp hiteltelenül hangzik egy forgácsoló üzemegységben.
Ugyanakkor, ha arra koncentrálunk, hogy pl. a helyesen kezelt hűtő-kenő folyadékok mennyit javítanak a közvetlen környezetterhelésen, és ez hogyan hat a természet megóvására tett erőfeszítésekre, azt megfelelő információk birtokában bárki átlátja, aki napi szinten használja és kezeli ezeket a folyadékokat.
Plakát üzemi és irodatérben (A/3, 4+0, 180 gr. fényes műnyomópapír) Megrendelő: GMH Tatabánya
Célok? Nos, semmiképp sem az, hogy bárkiből környezetvédelmi specialistát képezzünk egyetlen plakát megtekintésével. Azonban, ha jól végeztük a dolgunkat, az igenis cél lehet, hogy jusson eszébe a befogadónak a közvetített gondolat – akár a munkáját végzi, akár horgászni indul.
A fő cél az oksági viszonyok bemutatása kell legyen, ugyanakkor rendkívül szerteágazó feladat az effajta közlések átgondolt tervezése.
A jelenleg leggyakrabban használt eszköz az öko-kommunikációs közlések kibontásához az adott célnak alárendelt módon kialakított infógrafika. Műfaji sajátosságait tekintve ez leginkább a plakátművészet egy oldalhajtásának nevezhető, azonban ma már saját vizuális kategóriának is tekinthető.
Infógrafikus, belső kommunikációs fal üzemi térben (12 m2, acélszerkezet, laminált, vegyszerálló felületnyomat, beépített síkképernyős elektronika, egyedi videótartalommal). Megrendelő: GMH Tatabánya, GMH Székesfehérvár
Infógrafika? Mi is az?
Egyszerűen szólva: céltudatos, letisztult, ikonokból, szöveges adatközlésből és szimbólumokból felépített kommunikáció.
Mára számtalan iskola alakult ki, akár a vizuális téralkotást, akár a közlendő erősítését felépítő képi és szövegelemek egyedi kialakításában. Természetesen, minden esetben alapvető, közös elvárás, hogy a kész felületek megjelenésükben alkalmazhatóak legyenek az adott vállalati arculat előírásai mellett is.
Ez alól csupán a munkavédelemre és a tűz-, illetve kémiai biztonságra vonatkozó ábrázolások képeznek kivételt, amelyek színrendszere szigorúan kötött.
Jómagam úgy gondolom, a megfelelő infógrafika közlendőjében és vizualizációjában csakis az alábbi szempontok megléte mellett lehet eredményes:
• figyelemfelhívó jelleg • hitelesség • adat pontosság • szakmai megalapozottság • naprakészség • forrás azonosíthatóság
Infógrafika hordozók kialakítása az üzemi munkatérben
Plakátok: A leggyakrabban alkalmazott hordozók belső üzemi térben. Méretük változó, alapvetően a helyileg könnyen nyomtatható A/4 mérettől a külső kivitelezést igénylő A/0 méretig bármekkorák lehetnek. Előnyük az olcsóbb tervezés és kivitelezés, gyors cserélhetőség, sokszorosíthatóság. Hátrányuk a helyhez kötöttség, illetve az, hogy a mérettel együtt nő a költség, s csökken a cserélhetőség.
Bannerek, roll-up bannerek: Méretük változó. Jellemzően az egy négyzetméter feletti területek kitöltésére alkalmazhatóak. Fő előnyük az elérhető ár, a mobilitás, valamint – tokozástól függően – a gyors cserélhetőség. Könnyű szállíthatóságuk miatt a konferenciák kedvelt megjelenési formája is. Hátrányuk a méretbeli korlátozottság.
Infófalak: Amennyiben a munkatér és egyéb lehetőségek megengedik, a mai gyakorlat a nagy méretű, témaspecifikus információs felületek kialakítása felé mutat. A közlési tartalmat illetőleg itt a legnagyobb a figyelemfelhívó arány, a sok elaprózott tartalom helyett egyetlen, nehezen megkerülhető, koncentrált tartalom köti le a figyelmet. Előnyük a markáns méret, a figyelemfelkeltő, hangsúlyos kommunikáció. Megfelelő kivitelezés mellett könnyen frissíthető. Külső és belső kommunikációra egyaránt alkalmasak, hiszen a vállalat dolgozóin kívül a látogatók figyelmét is megragadják. Hátrányuk a magasabb költség és a helyigény.
Belső öko-kommunikációs fal irodai (ügyfélszolgálat) munkatérben (12 m2, acélszerkezet, laminált, vegyszerálló felületnyomat, beépített síkképernyős elektronika, saját fejlesztésű videótartalommal) Megrendelő: Délzalai Víz és Csatornamű ZRt., Nagykanizsa
Mikor melyik megoldást javasoljuk?
Következő számunkból kiderül!
Remetei Zoltán környezetvédelmi kommunikációs szakértő
Hamarosan: A videó és a multimédia szerepe a környezetvédelmi oktatásban.
Kommunikációs és környezetvédelmi szakértőink vállalják:
Bővebb információért hívja +36 (30) 335-2751–es telefonszámot, vagy vagy vegye fel velünk a kapcsolatot online!
A cikk másolása, részben, vagy egészben történő továbbközlése, felhasználása csak a szerző előzetes engedélyével lehetséges! Kategóriák: elkötelezettség, öko-kommunikáció, kommunikáció, környezetvédelem, tudatformálás
Kapcsolódó bejegyzések
Kommentek Írja meg véleményét Ön is! |
![]() ![]() ZÖLDEN ÉS GAZDASÁGOSAN?
Díjmentes szakmai kiadvány felelős vezetőknek
Lehet egy vállalatot gazdaságosan ÉS zölden működtetni?
Teremthető harmónia a gazdasági fejlődés és a környezetvédelem között? Vajon az Ön vállalata is működhet így?
A válaszunk: IGEN! Kérje díj-mentes szakmai kiadványunkat!
Friss bejegyzések
Témák levegőtisztaság-védelem (1), A Föld napja (2), adadtszolgáltatás (1), adatszolgáltatás (1), ÁNYK program (3), audit (1), biotechnológia (1), CO2 (1), CSR (3), e-Papír (1), egységes környezethasználati engedély (1), elkötelezettség (3), élővilág (1), energetika (2), energetikai audit (1), energetikai tanúsítás (1), energia (2), energiagazdákodás (1), energiagazdálkodás (2), energiairányítás (1), energiairányítási rendszer (1), energiamegtakarítás (1), éves beszámoló (1), faciltiy management (2), felelős működés (1), felelősség (1), felelősségvállalás (4), fenntarthatóság (4), fm (1), gazdálkodás (1), gyermekrajzverseny (1), határidő (1), hatósági ügyintézés (1), hulladék (1), hulladékgazdálkodás (2), hulladékgazdálkodási adatszolgáltatás (1), hulladékkezelés (1), integrált irányítási rendszer (2), IPPC (1), IPPC jelentés (1), irányítási rendszer (3), ISO (2), ISO 14001 (2), ISO 50001 (2), jogszabályi megfelelőség (1), Karácsony (1), kerekasztal beszélgetés (1), KIR (1), klíma (1), kommunikáció (3)
CSATLAKOZZON! |