Az ÁNYK Program használata a környezetvédelmi bevallásokhoz

2015. 02. 09., Hétfő

Korábbi cikkünkben rávilágítottunk, hogy 2015. januárjától megváltozott a környezetvédelmi adatszolgáltatások rendszere. Ennek értelmében megszűnt a papír alapú adatszolgáltatás, helyébe az Általános Nyomtatványkitöltő (ÁNYK) programon keresztüli elektronikus adatszolgáltatás lépett.

 

Cikkünkben bemutatjuk a program használatának menetét, ezzel elősegítve a bevallások gördülékenyebb beküldését.

 

 

A program letöltése és telepítése

 

A környezetvédelmi bevallások elkészítéséhez és beküldéséhez első lépésben le kell töltenünk az ÁNYK programot és a szükséges adatlapcsomagokat az OKIR honlapjáról: http://web.okir.hu/hu/urlapok 

 

Amennyiben a telepítés során problémánk merülne fel, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal oldalán, az alábbi linken találhatjuk meg a nyomtatványkitöltő program telepítési útmutatóját: http://www.nav.gov.hu/data/cms41652/telepitesi_utmutato.pdf

 

 

Meghatalmazás

 

A bevallások kitöltése és beküldése előtt el kell készítenünk a meghatalmazást annak az ügyfélkapu regisztrációval rendelkező munkatársnak a részére, aki a vállalat nevében a környezetvédelmi bevallásokat intézheti.

 

Ehhez a KAR adatlapcsomagban találtható MEGH lap nyomtatványt kell kitöltenünk és beküldenünk. Természetesen több személyt is meghatalmazhatunk. 

 

A meghatalmazás-lapot elektronikus aláírással kell visszaküldeni, de lehetőség van az ÁNYK programon belül a kinyomtatott, kitöltött, cégszerűen aláírt, majd beszkennelt változatot feltölteni és beküldeni az ÁNYK programon keresztül.

 

A meghatalmazás elkészítésének részletes menete a következő:

 

A program elindítás után válasszuk az Adatok menüpontban az Új nyomtatvány lehetőséget. A felugró ablakban a Sablonok alatt láthatjuk a már feltelepített adatlapcsomagokat. Itt a VMOKIR_KAR elnevezésű nyomtatványt kiválasztani, majd a Megnyitás gombra kattintva tovább lépni a nyomtatvány szerkesztéséhez.

 

 

ANYK_1_600.jpg

 

 

A megnyitott KAR adatlap borítólapját tölsük ki a megfelelő adatokkal.

 

Az „Adatszolgáltatásra vonatkozó adatok” résznél a MEGH laphoz annyi darabszámot kell feltűntetni, ahány személyt szeretnénk meghatalmazni a környezetvédelmi bevallások elküldésére.

 

A kitöltött KAR adatlap a hozzá tartozó meghatalmazó lap/lapok beküldésére kétfajta lehetőségünk van: Vagy elektronikus aláírással kell ellátnunk, vagy pedig a programban kitöltött, kinyomtatott, aláírt, lepecsételt, majd beszkennelt változatot kell csatolmányként feltöltenünk.

 

A beszkennelt meghatalmazást az Adatok/Csatolmányok kezelése menüpont segítségével tölthetjük fel. A „Csatolmányok kezelése” elnevezésű felugró ablakban válasszuk ki a csatolmány típusát, a csatolni kívánt file-t és adjuk hozzá a nyomtatványhoz.

 

 

ANYK_2_600.jpg

 

 

Az elkészült meghatalmazás lapot ezután már csak be kell küldenünk az ÁNYK programon keresztül. Ehhez válasszuk a Kapcsolat az ügyfélkapuval menüpontot, majd pedig a Nyomtatvány megjelölése elektronikus beküldésre lehetőséget. A megjelöléssel a program ellenőrzi a kitöltött nyomtatványunkat és hibaüzenet küld amennyiben valamit nem, vagy hibásan töltöttünk ki. Ezután a program tömöríti és titkosítja a beküldeni kívánt nyomtatványt. Ennek kapcsán a "Küldésre megjelölt" státuszú nyomtatványok közé kerül, és nem módosítható tovább.

 

Ha mindezzel megvagyunk, kattintsunk a Kapcsolat az ügyfélkapuval/Nyomtatvány közvetlen beküldése az Ügyfélkapun keresztül menüpontot a beküldéshez. Amennyiben a beküldés sikeres volt, ügyfélkapu regisztrációnkra visszaigazolás érkezik.

 

 

Bevallások elkészítése

 

A környezetvédelmi bevallásokat hasonló módon kell elkészíteni, és benyújtani, mint az előbb bemutatott meghatalmazást.

 

Első lépésben az Adatok/Új nyomtatvány menüpont segítségével válasszuk ki a felugró ablakban az elkészíteni kívánt bevallás adatlapcsomagját, és töltsük be azt.

A szükséges adatlapokat - kitöltésüket követően - jelöljük meg elektronikus beküldésre. Ezután kattintsunk a Nyomtatvány közvetlen beküldése az Ügyfélkapun keresztül menüpontra. Ekkor egy felugró ablak jelenik meg, amiben meg kell adnunk Ügyfélkapu regisztrációnk adatait (felhasználónév, jelszó).

 

 

ANYK_3_600.jpg

 

 

Lehetőségünk van rá, hogy ezt a lépést ne kelljen minden egyes adatlap beküldése során megismételnünk. Ehhez a felugró ablakban ki kell pipálnunk a Jelszó megjegyzése a programból való kilépésig lehetőséget.

 

Az ÁNYK program használata során nem szükséges minden egyes elkészült adatlapot egyenként beküldenünk. Egyszerre több, küldésre megjelölt, elkészített nyomtatványt is beküldhetünk, amihez a Kapcsolat az Ügyfélkapuval/Nyomtatványok csoportos közvetlen beküldése az Ügyfélkapun keresztül menüpontot kell választanunk. A felugró ablakban ki kell választanunk, mely file-okat szeretnénk beküldeni. A kiválasztás után pedig az Indítás gombra kattintva teljesíthetjük a csoportos beadást.

 

 

Összefoglalva tehát, a program letöltése után érdemes rögtön a meghatalmazások elkészítésével kezdeni a bevallási tevékenységet. Miután a felügyelőség jóváhagyta beküldött meghatalmazásainkat, a fent ismertetett lépésekkel készítsük el és küldjük be környezetvédelmi bevallásainkat.

 

Reméljük, cikkünk hasznos információkkal szolgált! Eredményes és nehézségektől mentes bevallási időszakot kívánunk! Amennyiben a környezetvédelmi adatszolgáltatásokkal vagy az ÁNYK programmal kapcsolatosan kérdése merül fel, kérem, forduljon szakértőinkhez bizalommal!

 

 

Szalay Linda 

környezetvéldemi tanácsadó

 

Faragó Ferenc

környezetvédelmi szakértő

Kategóriák: környezetvédelmi bevallás, nyomtatványkitöltő program, ÁNYK program

 


Kapcsolódó bejegyzések


Kommentek

Péter - 2015. Február 09. 11:54:36

Ha több hatósághoz történik adatszolgáltatás, pl.: levegős, hulladékos KöFe-hez, vizes Katasztrófavédelemhez, akkor több meghatalmazás kitöltése és beküldése szükséges?

Válasz erre

Faragó Ferenc környezetvédelmi szakértő - 2015. Február 09. 13:07:33

Kedves Péter,

Úgy gondoljuk, hogy nem szükséges minden hatóságnak külön meghatalmazást beküldeni, mivel az OKIR egy egységes rendszer, amely minden környezetvédelmi adatszolgáltatást egybefog. Minthogy a KAR adatlapcsomag kitöltésén keresztül lehet elkészíteni és benyújtani a meghatalmazást, ezért nem kell minden egyes hatóságnak külön-külön elküldeni a meghatalmazást. Bár sok gyakorlati tapasztalap még nem áll rendelkezésre, de véleményünk szerint az OKIR-hoz minden hatóság hozzáfér, és a rendszerbe feltöltött meghatalmazást mindegyik látja.

Amennyiben technikai problémékba ütközik, érdemes az OKIR ügyfélszolgálatát megkeresni a support@fm.gov.hu e-mail címen.

Válasz erre

    1 / 1    

Írja meg véleményét Ön is!

dvtbb5

ZÖLDEN ÉS GAZDASÁGOSAN?

 

Díjmentes szakmai kiadvány felelős vezetőknek

 

Lehet egy vállalatot gazdaságosan ÉS zölden működtetni?

 

Teremthető harmónia a gazdasági fejlődés és a környezetvédelem között? Vajon az Ön vállalata is működhet így?

 

A válaszunk: IGEN! Kérje díj-mentes szakmai kiadványunkat!

 

ÉRDEKEL! »

Friss bejegyzések

Témák

levegőtisztaság-védelem (1), A Föld napja (2), adadtszolgáltatás (1), ÁNYK program (3), audit (1), biotechnológia (1), CO2 (1), CSR (3), egységes környezethasználati engedély (1), elkötelezettség (3), élővilág (1), energetika (2), energetikai audit (1), energetikai tanúsítás (1), energia (2), energiagazdákodás (1), energiagazdálkodás (2), energiairányítás (1), energiairányítási rendszer (1), energiamegtakarítás (1), éves beszámoló (1), faciltiy management (2), felelős működés (1), felelősség (1), felelősségvállalás (4), fenntarthatóság (4), fm (1), gazdálkodás (1), gyermekrajzverseny (1), határidő (1), hulladékgazdálkodás (2), hulladékgazdálkodási adatszolgáltatás (1), integrált irányítási rendszer (2), IPPC (1), IPPC jelentés (1), irányítási rendszer (3), ISO (2), ISO 14001 (2), ISO 50001 (2), jogszabályi megfelelőség (1), Karácsony (1), kerekasztal beszélgetés (1), KIR (1), klíma (1), kommunikáció (3), konferencia (1), környezetirányítási rendszer (3), környezetvédelem (18), környezetvédelmi bevallás (4), környezetvédelmi termékdíj (2)

 

CSATLAKOZZON!

Oldal tetejére

1